neděle 15. září 2024

Barcelona - den 8.

Všechno dobře dopadlo, už jsme zase zpátky doma. Velmi nevyspaná, navíc ten teplotní šok a v Čechách to žije úplně jinými tématy... Ale to nabití sluníčkem a španělskou uvolněnost si zkusím uchovat co nejdéle. 😊

Domácí vítačka to trochu flákala, objevila se až kolem poledne, ale zase to bylo velmi procítěné.

sobota 14. září 2024

Barcelona - den 7.

Poslední den u moře. Přišlo mi ráno, že na mě možná leze rýmička, ale stačilo se řádně nahřát na sluníčku a už se mi zase do vody chtělo. Zaplavala jsem si tu svoji půlhodinu a pro letošek mám asi odmořováno.

K večeru se Fána šel ještě smočit, tak jsem mu šla cvaknout vzpomínku...

A jen co jsem to vyfotila, tak si říkám - šmankote a proč já taky neskáču ve vlnách. A zase jsem se převlíkla a pádila za Fánou. Odměnou mi byla dvě kompletní "vyprání" ve slané vodě a spousta smýkání po písku a podobné legrácky.

A večer už jen přesun autobusem do posledního nocležiště - hotel 2 km od letiště Girona, abychom zítra v 5:45 mohli být na značkách. Paradoxně je to asi nejhezčí hotel celé dovolené 😁

pátek 13. září 2024

Barcelona - den 6.

Tak jsme u moře!! Ráno sice bylo chladněji, ale aspoň jsme měli motivaci a čas vylézt na ten zdejší kopeček s pevnostní věží, kam jsme se včera nedostali.

Výhled byl parádní, byl vidět i kopec a pár mrakodrapů v Barceloně.
Pomalu jsme přešli na španělský rytmus, takže (opulentní) oběd jsme si dali asi o půl třetí. 😁

A pak už byl čas i teplota na koupání v moři. Byl trochu silnější vítr, ale když mi z vody čouhá jen hlava a dělám si ty svoje "dálkové" plavby podél pobřeží, tak je mi úplně fajn.

čtvrtek 12. září 2024

Barcelona - den 5.

Na poslední den v Barceloně jsme si vybrali přeci jen jedno muzeum - Banksy muzeum. Ozdobných staveb už jsem totiž překoukaná 😁 Ale poetika, vtip a poselství Banksyho graffiti kreseb se mi hodně líbí.

Odpoledne jsme se pak přesunuli na další štaci - do přímořského městečka Blanes. Plán je užít si na 2 dny moře. Ale to by se muselo trochu oteplit 😁

P. S. Slíbila jsem dnes Fánovi samostatný oslavný odstavec. Jednak ráno statečně dojedl snídani, která i mě (autorce) přišla skoro nechutná (vločky s jogurtem nabraly konzistenci betonu). A druhak se mnou šel na nejvyšší kopec v Blanes, kam jsem chtěla jít jen proto, abych se dnes u moře konečně zahřála. Moc se mu tam nechtělo, ale asi mě potmě chtěl radši doprovodit. (Naštěstí tak ve třetině kopce začalo pršet, tak jsme to celé skrečovali. Na zahřátí to ale stačilo. 😁)

středa 11. září 2024

Barcelona - den 4.

Nejdřív jsme se dnes šli podívat dovnitř Gaudího budovy La Pedrera. Dodnes v jednom bytě někdo normálně bydlí.

Všechno je jaksi oblé a jinak... Pro většinu tvarů byla inspirací příroda, kterou Gaudí považoval za dokonalou a stvořenou bohem. Skoro nic v domě nemá pravé úhly.

Ale je za tím velmi precizní uvažování o konstrukci, nosnosti, stavebních materiálech.

I tak jsem si nakonec řekla, že mě takový dům moc nebaví - všechno je nějaká výjimka, zdá se mi to nehospodárné 😁

Stejně jsme ale šli završit poznávání Gaudího na jeho Sagradu Familia. No. Nemůžu říct, že by se mi to líbilo nebo mě to nějak oblažovalo. Na mě je to moc komplikované - co do tvarů, významů i stavebních peripetií. 😁

Nakonec to byla úleva pro oči, když jsme dorazili k jednomu z novodobých symbolů Barcelony - mrakodrap Torre Glòries od francouzského architekta Jean Nouvel. (Ten je mj. autorem skleněné budovy v Praze na Andělu.)

Z dálky je to divný tvar, že... Ale zblízka jsem oceňovala tu jednoduchost a jemnou hru barev.

A jinak to furt v Barceloně žije a to se mi líbí moc.

úterý 10. září 2024

Barcelona - den 3.

Pocitově jsme tu tak týden! A dnešek byl výživný. Absolvovali jsme 3hodinovou prohlídku vybraných staveb Gaudího, kterou vedla architektka s obrovskými znalostmi historie, stavebnictví, materiálů. Uměla krásně propojovat informace a všechno názorně vysvětlovala. Nečekala jsem, že zrovna tady budu poučena např. o konstrukcích oblouků a jejich vývoji nebo přínosu Římanů pro současnou civilizaci. Super!! Z jejího povídání jsem byla hodně nadšená.
Pak jsme dlouho odpočívali u oběda - dali jsme si zdejší tradiční paellu. Konečně jsme se časově sladili se zbytkem Španělska, tzn. že jsme obědvali mezi 15. a 16. hod.

Další bezva zážitek - jeli jsme visutou lanovkou nad přístavem na kopec Montjuïc. To by samo o sobě bylo prima, ty výhledy nám daly úplně novou perspektivu města. Ale čím to bylo ještě umocněné - v kabince pro cca 12 lidí jsme byli sami dva!! Za námi bylo ještě dost lidí, ale prostě to tak vyšlo. 😊

Byli jsme z toho tak rozjaření, že jsme si ve vyhlídkové restauraci dali místní variantu šampaňského zvanou cava

A v mezičasech nás jako obvykle nejvíc bavilo pozorovat běžný cvrkot na ulicích. Děti si tu ještě normálně hrají venku a nikdo je nikam nezahání, naopak dospělí se často taky nějak zapojí nebo se jen druží okolo.

pondělí 9. září 2024

Barcelona - den 2.

První pořádný den v Barceloně. Vydali jsme se do centra (asi 40 min MHD) a strávili tam celý den. Hlavní dojem: příjemné město pro život.
Zdá se to tu živé, prostorné, zorganizované, a přesto uvolněné, MHD na velmi pěkné úrovni, co chvíli nějaký park nebo hřiště.

Spousta ulic má velkorysé rozměry, vejdou se do nich 4 pruhy pro auta, cyklopruhy po obou stranách, široké chodníky a leckde i pěší zóna s restauracemi uprostřed.

A jiné ulice byly úplně komorní, klidné, auto by tam asi ani neprojelo.

Hodně se mi líbí zdejší architektura. Často míchají tvary - kulaté, hranaté, cokoli. Často to má divné úhly nebo nějakou nepravidelnost. Míchají i historické a moderní. Zdá se mi, že je v tom kus hravosti a odvahy.

Dobrá kratochvíle byli dnes holubi na hlavním náměstí Plaça de Catalunya. Jsou jich tam stovky a houfně přelétávají tam, kde jim zrovna někdo nasype trochu krmení. Je to úplný nálet... protože lítají nízko nad zemí skrz lidi.

K večeru jsme došli i k moři, sláva. Na městské pláži bylo hodně živo, ale my jsme koupání na dnešek v plánu neměli. Navíc mně by se už do vody nechtělo, zas takové vedro mi nebylo.

Tady to je ale dost nerealistický pohled... Na pláži jsme rozhodně nebyli sami. 😁